Jak zachować urodę w ciąży

Nie ulega wątpliwości, że ciąża to wyjątkowy i piękny czas, ale potrafi też być niezwykle trudny. To z czym najtrudniej się pogodzić to zmiany, które zachodzą w naszym ciele – pojawiają się krągłości, które już niekoniecznie tak bardzo nas cieszą. W czasie intensywnych przygotowań na przyjście wyczekiwanego maluszka często zdarza się nam zapomnieć o sobie. Czujemy się grube i nieatrakcyjne… Ale przecież wcale nie musi tak być.

Nadprogramowe kilogramy, niedobory  witamin i minerałów, konieczność rezygnacji z wielu dotychczasowych upodobań i przyzwyczajeń… To wszystko, poza widocznym na twarzy szczęściem, wynikającym z faktu oczekiwania na dziecko, odbija się niekorzystnie na naszym wyglądzie. Przede wszystkim, nie zapominaj o tym, że bycie mamą nie oznacza, że przestałaś być kobietą. Dbaj o siebie! Ciało w tak wyjątkowym stanie wymaga specjalnego traktowania – i to nie tylko w obrębie brzucha.

Pomimo tego, że skóra każdej z kobiet jest inna, to w przypadku ciąży – bez wyjątku – przechodzi ona ekstremalny test z elastyczności. W wyniku mocnego i dość szybkiego rozciągania skóry brzucha może dojść do utraty jędrności i uszkodzenia tkanki łącznej, w wyniku czego powstają rozstępy. Pojawiają się one nie tylko na brzuchu, ale bardzo często również na pośladkach, udach, biodrach, biuście czy przedramionach – szczególnie jeśli w czasie ciąży dochodzi do znacznego lub szybkiego przyrostu wagi. Na szczęście współczesna medycyna estetyczna i salony piękności oferują coraz więcej sposobów na pozbycie się szpecących rozstępów. Możemy skorzystać z zabiegów endermologii, mikrodermabrazji, eksfoliacji, biostymulacji laserowej, elektrostymulacji czy różnorodnych zabiegów rozjaśniających i spłycających blizny. Niestety, wszystkie tego typu zabiegi nie dość, że kosztowne, są niedozwolone w ciąży i możliwe niekiedy nawet dopiero po zakończeniu karmienia piersią. Dlatego, warto dbać o siebie innymi sposobami już w czasie ciąży w myśl złotej zasady - lepiej zapobiegać niż leczyć.

Dieta dla urody

Racjonalne odżywianie na czele z sentencją : „jem DLA dwojga, a nie ZA dwoje”  to podstawa  dbania zarówno o swoje dobro,  jak i dziecka. W II trymestrze zwiększa się – nieznacznie – zapotrzebowanie na energię o ok. 360 kcal dziennie.  Warto wówczas powstrzymać się od niezdrowych zachcianek (typu słodycze) na konto dodatkowej porcji warzyw, owoców i produktów mlecznych. Rozsądek w folgowaniu sobie z jedzeniem ma przełożenie nie tylko na sylwetkę, ale również na wygląd cery (każda przesada w spożyciu słodyczy i ostrych dań odbije się  na skórze), a także w kontrolowaniu poziomu cukru. Jeśli czujemy, że brak nam energii, bądź mamy ochotę na coś słodkiego, lepiej posilić się owocami, które przy okazji dostarczą nam porcji witamin, niż czekoladową przekąska. Obawiając się niedostatków witaminowych, które towarzyszą okresowi ciąży u większości kobiet, najlepiej oprócz dbania o jak największą różnorodność posiłków, włączyć do codziennego menu preparat, który kompleksowo pomoże zadbać o nasze zdrowie i prawidłowy rozwój płodu, a dodatkowo zapewni nam piękny wygląd (np. zalecany w I trymestrze Prenatal Complex , bądź Prenatal Classic odpowiedni dla II i III trymestru). Istotne jest, aby taki preparat był ściśle przeznaczony dla kobiet w ciąży i dostarczał w odpowiednich dawkach wszystkich pierwiastków, których niedobory mogą nam grozić w ciąży, np. cynk i żelazo - ważne dla pobudzenia syntezy keratyny - niezbędnego białka budulcowego cebulki włosowej, czy cholina, która wzmacnia mikrokrążenie w obrębie skóry głowy. Ważny jest również kwas foliowy, który odgrywa ważną rolę w rozwoju cewy nerwowej u płodu. Zawarte w preparacie żelazo i biotyna pozwolą na wzmocnienie i ładny wygląd naszych paznokci, a o jędrność i młody wygląd naszej skóry zadbają antyoksydanty takie, jak witamina C i E.

Pamiętajmy też o piciu niegazowanej wody mineralnej. Regularne nawadnianie organizmu ma znaczący wpływ na wygląd skóry i zapobieganie występowaniu obrzęków. Jeśli mamy ochotę na świeżo wyciskane soki z owoców, najlepiej rozcieńczać je pół-na-pół z wodą, aby uniknąć nadmiernego spożycia cukru.

Myśląc o nawilżeniu skóry od wewnątrz i zapewnieniu jej odpowiedniej spoistości, warto wzbogacić dietę w tłuste ryby, oliwę z oliwek, olej lniany i rzepakowy, orzechy, pestki dyni i słonecznika. Niestety, ilość spożywanych przez Polki ryb nie jest zadowalająca, przez co wiele z nich spożywa zbyt mało nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Nie tylko podczas ciąży, ale i w trakcie karmienia piersią szczególnego znaczenia nabiera pokrycie zapotrzebowania na długołańcuchowe kwasy tłuszczowe z tej rodziny, zwłaszcza na kwas dekozaheksaenowy (DHA). Od niego zależy optymalny rozwój mózgu i siatkówki oka dziecka. Minimum zalecane Polskie Towarzystwo Ginekologiczne przy ciąży fizjologicznej to 200-300 mg DHA dziennie. Ryby morskie, zwłaszcza bałtyckie, będące głównym źródłem pokarmowym tych kwasów, często bywają skażone chemicznie. Dlatego, warto rozważyć podanie kwasów omega-3  w postaci suplementów specjalnie przeznaczonych dla kobiet w ciąży (np. Prenatal DHA).  Takie preparaty zawierają kontrolowaną ilość DHA. Odpowiednia zawartość DHA w diecie kobiet oprócz dbałości o rozwój maluszka, sprzyja Mamie w uzyskaniu pięknej skóry i przyczynia się do prawidłowego krążenia krwi. Intensywny rozwój mózgu przypada na okres życia płodowego (III trymestr ciąży) i pierwsze miesiące życia dziecka, dlatego szczególnie w tym czasie potrzebne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu DHA w organizmie kobiety ciężarnej i karmiącej piersią.

Aktywność w ciąży

Jak wiadomo sama dieta w dbałości o urodę nie wystarczy – warto ją wspomóc odpowiednimi formami aktywności fizycznej. Po konsultacji z ginekologiem bądź położnikiem możemy wybrać te najlepsze dla siebie. Regularna aktywność fizyczna, nie tylko zapobiega nadmiernemu przyrostowi wagi, ale i pozwala na dotlenienie organizmu co owocuje pięknym kolorytem skóry, jak i jej jędrnością oraz zapobieganiem zwiększenia się cellulitu.

Racjonalna aktywność fizyczna podczas ciąży jest wyjątkowo korzystna.  Pamiętajmy jednak, że musi być ona dostosowana do „odmiennego stanu” ciężarnej i danego okresu ciąży. Jeśli przed ciążą kobieta uprawiała regularnie sport, to nie ma powodu do zaniechania tego zwyczaju. Niemniej jednak, trzeba dostosować  jego charakter i natężenie. Jeśli przed ciążą aktywność fizyczna nie była w nawyku kobiety, zaleca się wprowadzać ją powoli i stopniowo od II trymestru. Należy unikać nagłych zmian tempa, forsownych podskoków, ćwiczenia siłowych. Niewskazane są duży wysiłek i wszelkie dyscypliny urazowe takie, jak np.  jazda konna. Specjaliści  najczęściej polecają pływanie, spacery, gimnastykę, jogę i pilates, jeśli zajęcia przeznaczone są dla kobiet w ciąży.

Domowe SPA 

Wszystkie zabiegi kosmetyczne – zarówno te stosowane w domu jak i w specjalistycznych salonach urody – muszą być dedykowane skórze kobiet ciężarnych. Kupując specyfiki określane mianem „ciążowych”  mamy pewność, że są tak skomponowane, aby nie zawierały one szkodliwych substancji mogących przeniknąć do łożyska. Ponadto,  chronimy się przed alergiami i podrażnieniami. Stosując kosmetyki należy unikać mocnych okrężnych ruchów na brzuchu – najlepiej ograniczyć się do głaskania go. Unikniemy wówczas zbędnego naciągania skóry oraz zmniejszymy ryzyko przedwczesnych skurczów porodowych. Podobnie jak w przypadku sportu, również w kwestii stosowanych w ciąży kosmetyków warto skonsultować się z lekarzem. Szczególnie ostrożnie należy podchodzić do wszelkich preparatów, które w swoim składzie zawierają witaminę A.

Zespół redakcyjny
Twój Lekarz - poradnik medyczny online

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce cookies.