Najczęstsze dolegliwości w czasie ciąży

Zgaga czy nudności potrafią uprzykrzyć piękne dni oczekiwania na dziecko. Mogą, ale nie muszą. Przedstawiamy kilka sprawdzonych sposobów, które pomogą nam zwalczyć typowe ciążowe do­legliwości, dzięki czemu będziemy mogły skupić się na radosnym przeżywaniu własnego stanu.

Jak uniknąć nudności

  • Pojawiają się najczęściej w pierwszym trymestrze ciąży. Stosując poniższe metody, można znacznie je osłabić. Ważne jest również pozytywne nasta­wienie: w czwartym miesiącu ciąży po nudno­ściach nie zostanie już nawet wspomnienie.
  • Jedz mało, a częściej.
  • Unikaj zapachów i pokarmów wywołujących u Ciebie nudności.
  • Jedz więcej produktów węglowodanowych: su­charki, krakersy, płatki śniadaniowe, sałatki owocowe i warzywne o różnych porach dnia.
  • Jedz mniej produktów o wysokiej zawartości tłuszczu i cukru.
  • Pij odpowiednią ilość płynów.
  • Wychodź często na spacery.
  • Pomocne mogą okazać się herbatki imbirowe lub specjalne kapsułki z imbirem i witaminą B6 dla kobiet w ciąży, na przykład dostępny w aptekach Prenatal Complex – preparat zawierający nie tylko zestaw witamin i składników mineralnych, które korzystnie wpływają na przebieg ciąży i rozwój płodu, ale również imbir, który przyczynia sie do łagodzenia porannych mdłości w czasie ciąży, a także pozytywnie wpływa na funkcjonowanie żołądka. Prenatal Complex występuje w postaci kapsułki, którą w razie problemów z połykaniem można otworzyć, jej zawartość wysypać, wymieszać z wodą i spożyć jako zawiesinę.
  • W przypadku wymiotów uzupełniaj płyny. Pij od 2 do 3 litrów dziennie, najlepiej niegazowaną wysokozmineralizowaną wodę (aby uzupełnić poziom elektrolitów) lub warzywne soki (bogac­two potasu).

Ratunku! Zgaga!

Objawia się pieczeniem w dolnej części klatki piersiowej i trudnościami w przełykaniu. W najgorszym przypadku może prowadzić do wymiotów. Cierpią na nią najczęściej osoby z nadwagą, dlatego warto w ciąży zadbać o właściwą dietę i nie przejadać się.

  • Unikaj czekolady, tłustych pokarmów, kawy, alkoholu i mięty, szczególnie wieczorem (zwiotczenie przełyku).
  • Unikaj pokarmów kwaśnych i ostrych (np. pomidory, owoce i soki cytrusowe, ocet, ostra papryka itp.).
  • Mleko i produkty mleczne mogą przynieść czasową ulgę.
  • Jedz powoli, pij raczej między posiłkami niż w trakcie.
  • Jedz mało, a częściej.
  • Nie jedz dużo przed snem.
  • Staraj się spać z głową uniesioną wyżej niż reszta ciała.

W trosce o drogi moczowe…

W ciąży jesteśmy szczególnie narażone na infekcje dróg moczowych. Tkanki w Twoim ciele są rozluźnione, dzięki czemu dziecko może swobodnie rosnąć w macicy, a potem przyjść na świat. Jednocześnie sprzyja to rozprzestrzenianiu się drobnoustrojów w układzie moczowym.

  • Pij duże ilości płynów - to pomoże wypłukiwać bakterie z dróg moczowych.
  • Jedz dużo produktów bogatych w witaminę C, która zakwasza mocz. Stworzone są wówczas niekorzystne warunki do namnażania bakterii.
  • Pij świeży sok z żurawin lub przyjmuj kapsułki z żurawiną bezpieczne dla kobiet w ciąży takie, jak na przykład Prenatal UroCare. Preparat zawiera CranMax®, wyciąg z całego owocu żurawiny o klinicznie udowodnionej skuteczności. Zastosowanie w procesie produkcyjnym specjalnej technologii BioShield® chroni aktywne związki zawarte w żurawinie przed rozpadem w żołądku i pozwala na dostarczenie ich do jelit, gdzie są wchłaniane. Ilość wyciągu z owocu żurawiny zawartego w dziennej porcji Prenatal UroCare odpowiada 3 szklankom soku z żurawiny. Hamuje ona przyczepianie się bakterii w drogach moczowych, dzięki czemu nie mogą się one namnażać i powodować stanów zapalnych.

Kiedy męczą Cię skurcze łydek…

To częsta nocna dolegliwość, która pojawia się przede wszystkim w trzecim trymestrze ciąży. Przyczyn można dopatrywać w niewłaściwej diecie, ubogiej w magnes i wapń. Mogą je też wywoływać naturalne zmiany Twojego organizmu w tym okresie: rosnąca macica uciska tętnice, przez co mięśnie nóg są niewystarczająco ukrwione.

  • Jedz więcej produktów bogatych w magnez: nasion roślin strączkowych, pełnoziarnistego pieczywa, kaszy gryczanej, zielonych warzyw, orzechów.
  • Spożywaj większe ilości produktów bogatych w wapń: mleka i przetworów mlecznych.
  • Jedz owoce i warzywa bogate w witaminę C i flawonoidy, które uszczelniają naczynia i usprawniają pracę układu krążenia. Zawarty w nich potas hamuje gotowość mięśni do skurczu.
  • W uzasadnionych przypadkach, po konsultacji z lekarzem, uzupełniaj dietę preparatami wapnia i magnezu.

Gdy cierpisz na zaparcia…

Ta dolegliwość przytrafia się co drugiej kobiecie w ciąży. Wywołują je z jednej strony hormony, które osłabiają pracę jelit oraz spowalniają procesy trawienne. Powoduje je także powiększająca się macica, która naciska jelita.

  • Jedz wiele produktów bogatych w błonnik (razowe pieczywo, grube kasze, płatki owsiane, muesli, otręby, warzywa, owoce).
  • Regularnie pij fermentowane napoje mleczne (jogurty, kefiry).
  • Pij około trzech litrów napojów (wody, soków owocowych i warzywnych).
  • Ogranicz nadmierne spożycie tłuszczów i słodyczy.
  • Odżywiaj się regularnie. Posiłki spożywaj o tych samych porach dnia.
  • Bądź aktywna ruchowo.
  • W razie nasilenia się dolegliwości, jedz rodzynki, suszone morele i śliwki, pij siemię lniane lub sok z kiszonej kapusty; pomocna też jest wypita na czczo woda z miodem.
  • Unikaj czekolady i czarnych jagód a także potraw smażonych, pieczonych i grillowanych oraz napojów gazowanych. W niektórych przypadkach pomocne może być unikanie także fasoli, grochu, szparagów, grzybów, orzechów, ryżu, kapusty, kalafiorów i cebuli. Produkty te u niektórych osób mogą powodować kłopoty z wypróżnianiem.
  • Nie stosuj ziołowych herbatek przeczyszczających lub ziół w tabletkach – składniki aktywne w nich zawarte mogą wywołać skurcze macicy i poród przedwczesny.

Nadciśnienie ciążowe i obrzęki

O nadciśnieniu mówi się, kiedy wartości ciśnienia przekraczają 140/90 mm Hg i jest stwierdzone przed 20 tygodniem ciąży. Przypadłości tej towarzyszą często obrzęk. Gromadzenie wody w organizmie jest naturalne w tym czasie, jednak zawsze warto sprawdzić z lekarzem, czy nie jest to sygnał, iż w naszym ciele dzieje się coś niedobrego.

  • Pij dużo płynów, gdyż wspomaga to funkcje nerek, jeżeli lekarz nie zdecyduje inaczej.
  • Jedz dużo warzyw i owoców. Zawierają dużo potasu przyczyniającego się do obniżenia ciśnienia. Wiele z nich obfituje w witaminę C, która uszczelnia naczynia.
  • Jedz ryby bogate w kwasy omega-3 zmniejszające ryzyko nadciśnienia indukowanego ciążą i usprawniające krążenie.

Jedz dużo produktów bogatych w wapń i magnez, bądź, po konsultacji lekarskiej, stosuj suplementację tymi składnikami.

Pamiętaj, że powinnaś szybko skonsultować się ze swoim lekarzem jeśli:

¾      stwierdzisz u siebie obrzęk twarzy lub rąk,

¾      ciśnienie krwi skurczowe większe lub równe 140 mmHg lub ciśnienie rozkurczowe większe bądź równe 90 mmHg,

¾      wartość skurczowego ciśnienia krwi wzrośnie o 30 mmHg, a rozkurczowego o 15 mmHg (nawet jeśli wartości te nie osiągną wartości 140/90 mmHg).

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce cookies.