P(obudź) równowagę intymną

Wiosną mamy naturalnie więcej energii do działania. To dobry czas, aby zadbać o swoje zdrowie. Intymne obszary ciała bywają przez nas lekceważone. Tymczasem troska o nie to ważny element profilaktyki – dla zdrowia i komfortu.  Warto zadbać o równowagę kobiecych stref ciała, aby cieszyć się zdrowiem i komfortem na co dzień.

Regularnie dbamy o skórę, włosy, paznokcie. Wypielęgnowane świadczą o naszej uwadze dla zdrowia i urody. Stosujemy kosmetyki, korzystamy z zabiegów pielęgnacyjnych, łykamy suplementy i upiększamy twarz oraz ciało. Choć intymne części ciała przestają już kulturowo stanowić temat tabu, my same często traktujemy je jednak często po macoszemu. Niewłaściwa pielęgnacja zewnętrznych narządów rodnych i brak świadomości, jak ważna jest równowaga pH w pochwie sprawiają, że narażamy się na częstsze infekcje, uczucie dyskomfortu w ciągu dnia, bolesność w czasie współżycia, a także ryzyko zakażenia dróg moczowych.

Dobra bakteria nie jest zła

Odczyn pH zdrowej pochwy jest dość niski, powinien wynosić między 3,8 a 4,2. W takich wartościach większość organizmów nie może się w niej rozwijać, co zapobiega rozwojowi infekcji i stanów grzybiczych. Aby pH mogło pozostać tak niskie, potrzebne są bakterie Lactobacillus, które produkują kwas mlekowy. Sprawia to, że naturalna flora pochwy chroni kobietę przed infekcjami układu moczowo-płciowego. Te korzystne bakterie można dostarczać organizmowi, gdy obawiamy się lub już widzimy symptomy ich niedoboru. Służą temu preparaty probiotyczne, teraz dostępne także w formie wygodnych tamponów.

Ochrona bez przerwy

Równowagę mikroflory w pochwie mogą zaburzać różne czynniki, np.: kąpiele, korzystanie z pływalni lub sauny, irygacje, kosmetyki do higieny intymnej, stosunek płciowy bez użycia prezerwatywy (podnosi pH pochwy), kontakt z wieloma partnerami seksualnymi, antykoncepcja domaciczna (krążki i pierścienie dopochwowe mogą wywoływać podrażnienia). Zdrowiu intymnemu nie służą też: antybiotykoterapia, choroby przenoszone drogą płciową, a nawet stosowanie niektórych detergentów do prania bielizny.

My, kobiety jesteśmy narażone na infekcje podczas menstruacji, gdyż mikroflora pochwy ulega wtedy osłabieniu. Krwawienie miesiączkowe powoduje korzystne warunki dla rozwoju infekcji intymnych. To dlatego, nawet jeśli udało nam się wyleczyć infekcję przed miesiączką, często zdarza się nawrót dolegliwości po jej zakończeniu. Czas menstruacji wyklucza niestety dopochwowe zastosowanie tradycyjnych preparatów probiotycznych,  a probiotyki stosowane doustnie nie działają bezpośrednio w miejscu docelowym, stąd dłuższy czas oczekiwania na ich działanie. Wówczas warto poratować się probiotykiem w tamponie, np. dostępnym w aptekach - ellen, który działa bezpośrednio w miejscu docelowym. To prawdziwe koło ratunkowe w sytuacji infekcji podczas menstruacji.

5 warunków zdrowia intymnego

  1. Odżywiaj się regularnie. Prawidłowa dieta, racjonalnie skomponowane posiłki służą nie tylko zachowaniu pięknej sylwetki, ale i zdrowiu. Także intymnemu. Dobrze odżywiony organizm ma silny system immunologiczny, co chroni go przed infekcjami. Zwróć uwagę na probiotyki w diecie, dzięki którym wzmocnisz naturalne siły obronne organizmu – dobrym ich źródłem są jogurty, maślanka.
  2. Wypoczywaj.Obciążeni nadmiarem obowiązków, rezygnujemy z odpowiedniej ilości godzin snu i zaburzamy niezbędną dla zdrowia równowagę aktywności oraz czuwania w ciągu doby. Śpij minimum 7 godzin, a jeśli zdarza ci się niedosypiać pozwól  sobie na 20-minutową drzemkę w ciągu dnia.
  3. Dbaj o higienę.Często… przesadzamy z higieną. Podmywanie się jest bardzo ważne, ale nie musi być wspomagane irygacjami, które wypłukują korzystne bakterie ze śluzówki pochwy. Jeśli dokuczają Ci infekcje pochwy i sromu, spożywaj częściej jogurt naturalny. Obserwuj też, czy zapachowe wkładki higieniczne nie powodują u ciebie swędzenia i podrażnień. Czym bardziej neutralne i delikatne to, co dotyka miejsc intymnych, tym lepiej. Pamiętaj, aby podcierać się i podmywać od przodu, do tyłu.
  4. Noś komfortową bieliznę. Stringi oraz majtki wykonane ze sztucznych tkanin zostaw sobie na namiętne wieczory we dwoje. Na co dzień noś bieliznę, która nie podrażnia delikatnych miejsc intymnych i zapewnia im dopływ powietrza.
  5. Zabezpiecz się.Staraj się podmywać po stosunku. Nie mając pewności, jakie choroby przeszedł twój partner seksualny, używajcie prezerwatyw. Jeśli korzystasz często z pływalni, podczas miesiączki stosuj tampony.  Dobrym rozwiązaniem są  probiotyki w tamponie - ellen, które korzystnie wpłyną na mikroflorę pochwy.

 

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Więcej informacji można znaleźć w naszej Polityce cookies.