Dieta bez pszenicy?

Choroby wynikające z zaburzeń trawienia i nietolerancji pokarmowych stają się coraz powszechniejszym problemem zachodnich społeczeństw. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest przetworzona żywność, która nie tylko nie dostarcza odpowiednich wartości odżywczych, ale też może negatywnie wpływać na trawienie oraz przyswajanie witamin i mikroelementów w organizmie. O tym, że cukier, sól, czy produkty konserwowane są niezdrowe, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Warto jednak pamiętać, że zagrożenia mogą czaić się także w miejscach, w których się ich nie spodziewamy.

Pułapka pozornego zdrowia


Od kilku lat sukcesywnie prowadzona jest kampania na rzecz zastąpienia białej, oczyszczonej mąki jej pełnoziarnistą wersją. Mąka z pełnych ziaren nie jest pozbawiona wartości odżywczych (przede wszystkim witamin z grupy B, magnezu czy żelaza), zawiera też błonnik, który pomaga w regulowaniu procesów trawienia. Tymczasem również w tej pozornie zdrowej wersji nie każda mąka jest produktem, który powinniśmy jeść, gdyż najpowszechniej dostępna w sklepach mąka pszenna nie powinna być częścią naszej diety, nawet jeśli jest pełnoziarnista.

Dlaczego pszenica jest zła?


Uprawiana obecnie pszenica nie jest właściwie tym samym zbożem, co dawne odmiany tego zboża. Wieloletnie modyfikacje genetyczne i zmiany składu samej ziemi uprawnej, znacząco zmniejszyły zawartość witamin i przyczyniły się do pojawienia się w pszenicy substancji niekorzystnych dla człowieka. Część z nich wykazuje nawet właściwości podobne do substancji narkotycznych, co zresztą wyjaśnia dlaczego wielu ludziom łatwo obejść się w diecie bez mięsa czy nabiału, ale znacznie trudniej zrezygnować z pszennego chleba lub bułeczek.

Gluten i nie tylko


Mąka pszenna jest bogata w gluten – mieszaninę białek, która pozwala wyrobom pszennym uzyskać elastyczną i puszystą strukturę. Jest to jednak substancja, której organizmy wielu osób nie tolerują częściowo albo zupełnie i wtedy bywa wręcz niebezpieczny dla życia. Jednak spożywanie wyrobów z pszenicy jest niewskazane nie tylko ze względu na zawartość glutenu. W jej obecnej formie przyczynia się ona do tycia, chorób stawów, osteoporozy czy atopowego zapalenia skóry.

twoj-lekarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Next Post

Zaburzenia snu - zespół opóźnionej fazy snu

nie Kwi 14 , 2019
Choroby wynikające z zaburzeń trawienia i nietolerancji pokarmowych stają się coraz powszechniejszym problemem zachodnich społeczeństw. Jednym z głównych powodów takiego stanu rzeczy jest przetworzona żywność, która nie tylko nie dostarcza odpowiednich wartości odżywczych, ale też może negatywnie wpływać na trawienie oraz przyswajanie witamin i mikroelementów w organizmie. O tym, że […]

You May Like