Kiedy warto suplementować witaminę D?

Wielu Polaków suplementuje witaminę D, jednak często robią to w niewłaściwy sposób. Warto dowiedzieć się, jakie błędy popełniamy, ponieważ na niedobory tej witaminy cierpi wiele osób. Problem stanowi dawkowanie oraz określenie, czy wystarczająco długo przebywamy na słońcu, by zapewnić sobie odpowiednią dawkę.

Czy sięgać po suplementy z witaminą D, jeśli nie mamy pewności, czy cierpimy na niedobór?

Wiele osób sięga po ogólnodostępne preparaty, nie mając świadomości, czy realnie borykają się z jakimkolwiek niedoborem. To błąd popełniany przez większość dorosłych pacjentów: zażywanie bez sprawdzenia, czy i jeśli tak, to jaka dawka jest pożądana. Najlepiej zrobić badanie, czyli oznaczenie poziomu witaminy D w osoczu. Na podstawie wyników badań jesteśmy w stanie określić, czy suplementacja witaminy D jest konieczna. Jeżeli poziom tej witaminy jest zbyt niski, trzeba zacząć ją przyjmować. Natomiast, jeśli tych niedoborów nie ma, wystarczy odpowiednia ekspozycja ciała na słońcu.

Jaka dawka witaminy D będzie odpowiednia, jeśli chcemy zażywać ją profilaktycznie?

Dawka profilaktyczna witaminy D dla osoby zdrowej, bez niedoborów, powinna być dopasowana na podstawie: wieku, wagi, pory roku, ekspozycji na słońce, nawyków zdrowotnych i trybu życia. Profilaktyczna dawka witaminy D w grupach ryzyka, powinna być wyznaczona na podstawie górnej granicy zalecanej dawki w danej grupie wiekowej, populacji zdrowej. Dla osób dorosłych widełki wynoszą między 800 a 200 jm na dzień, czyli dla osób z grupy ryzyka zaleca się wybrać dawkę 2000 jm na dzień. Suplementacja profilaktyczna nie jest wskazana dla osób, które nie są w grupie ryzyka niedoborów witaminy D.

Witamina D 4000- kiedy zaleca się przyjmowanie takiej dawki witaminy D?

Witamina D 4000 jm na dzień jest zalecana w szczególnych przypadkach, kiedy ryzyko niedoboru jest największe. Są to osoby otyłe lub osoby ze schorzeniami wątroby, nerek, a także innymi chorobami przewlekłymi. Osoby z grupy ryzyka wystąpienia niedoboru to te z chorobami autoimmunologicznymi, zaburzeniami masy ciała, zaburzeniami hormonalnymi, alergiami, nowotworami i wieloma innymi chorobami przewlekłymi. Poważne zagrożenia niedoborem witaminy D występują u osób z chorobami alergicznymi, metabolicznymi, układu krążenia, autoimmunologicznymi, zaburzeniami hormonalnymi, czy zaburzeniami masy ciała. Poza tym witamina D 4000 jm na dzień powinna być suplementowana u większości osób starszych- po 75 roku życia, ponieważ w wieku starszym zmniejszona jest synteza witaminy D w skórze, potencjalne złe wchłanianie oraz zmieniony jest metabolizm witaminy D.